PERGOLÈSE, UN AUTRE STABAT2018-10-31T17:37:50+00:00

PERGOLÈSE, UN AUTRE STABAT

PROGRAMME

Giovanni Battista Pergolesi : Stabat Mater – manuscrit lyonnais
Anonyme : polyphonies traditionnelles napolitaines et tarentelles

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C’est la restitution du manuscrit inédit du Stabat Mater, conservé à la Bibliothèque de Lyon, que Le Concert de l’Hostel Dieu interprète. Une version pour cinq solistes, qui dépasse le caractère éthéré que l’on connait si bien pour donner à l’œuvre une dimension dramatique et théâtrale exacerbée. Mêlées aux versets du Stabat Mater, polyphonies traditionnelles et tarentelles napolitaines envoûtantes plongent l’auditeur dans l’univers de la Semaine sainte à Naples où se côtoient, dans les églises et sur leurs parvis, musiques sacrées et musiques profanes. Une alternance qui souligne les liens entre l’héritage populaire du sud de l’Italie et le talent cosmopolite de Pergolèse.

« […] la formation baroque lyonnaise Le Concert de l’Hostel Dieu, dont le fondateur Franck-Emmanuel Comte, avait imaginé un programme fort original autour du Stabat Mater de Pergolèse, qui a enflammé l’église St Vincent de Nyons. Entrelardant le chef d’œuvre bien connu d’autres pièces empruntées tant au répertoire savant qu’à la musique populaire, les Lyonnais ont fait souffler sur la capitale de l’huile d’olive un vent d’Italie du Sud, où tarentelles endiablées et chaconnes lancinantes ont fait sortir la musique de Pergolèse des ors des salons pour la plonger au cœur des rues napolitaines. »
Christian Merlin, Le Figaro, juillet 2017

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Since the middle of the 18th century, Pergolesi’s Stabat Mater has been an absolute triumph all over Europe. Its initial success in Lyon can be accredited to the booming musical societies, in particular, the « Académie du Concert ». This academy was one of the most formidable of its kind, performing a wide range of sacred and profane Italian and French music. In the library of this outstanding institution, now kept in Lyon’s library, one finds a very unusual manuscript of the Stabat Mater. This particular manuscript is presented in an unexpected arrangement. Apart from a few minor modifications in the instrumental parts, the second solo voice part is entrusted to a baritone (without a doubt because of the disappearance of the castrati), while the fugues and verse « O quam tristis” are arranged for five voices. Thus, the Latin poem takes on a whole new dimension, gaining theatricality and dramatic emphasis.

In order to accompany this dramatization of the Stabat Mater as well as nourish its intention, we have integrated various traditional Neapolitan polyphonies (Stabat Mater, Miserere…), songs (Donna Isabella, La Carpinese) and two tarantellas. This juxtaposition of scholarly music and popular art, of the sacred and the profane, conveys the Neapolitan soul. Today, this authentic spirit continues to flourish, especially during Holy week, through incredible and bewitching ceremonies. Musically, these are characterized by an astonishing convergence of religious songs sung by the celebrants, polyphonies improvised by the confreres in procession carrying the cross, « flonflons » of the local band interpreting extracts from the Stabat Mater or from a Verdi opera, and simultaneously outdoors, tarantellas are sung, danced and hammered. This musical amalgamation resonates continuously on the forecourts of the churches whose doors have remained ajar … From all this, a collective emotion emerges, one that is mystical and festive, painful and joyous, surprising and troublesome.

The premise of this unique interpretation integrating sacred elements, that define the Neapolitan Holy Week, with authentic secular traditions, arose from countless musical experiences in Naples, Sessa, Aurunca as well as the nearby villages. Our approach to the Stabat Mater is therefore both musicological, with the unpublished manuscript from Lyon, and socio-historical, by integrating the cultural and traditional Neapolitan background. Above all, it is a purely personal and subjective approach, born from a fusion of personal taste for Italian sacred music and the emotion felt during a timeless Italian voyage.

DISTRIBUTION

Heather Newhouse, soprano
Anthea Pichanick, contralto
Sebastian Monty, ténor
Romain Bockler, baryton
Guillaume Olry, basse

Le Concert de l’Hostel Dieu
Franck-Emmanuel Comte, orgue & direction

Effectif :
5 solistes, 8 instrumentistes

DATES

—— Dates à venir

18 novembre 2018
Chapelle de l’Hôtel-Dieu – Lyon (69)

20 novembre 2018
Saint John’s Smith Square – Londres (UK)

—— Dates passées

17 juillet 2017
Festival Saoû chant Mozart – Nyons (26)

16 juillet 2017
Festival de Musique ancienne de Callas (83)

27 juin 2017
Festival Les BaroQuiales de Sospel (06)

5 août 2015
Festival Valloire baroque (73)

6 juillet 2015
Festival Lyly (69)

3 juillet 2015
Festival d’Art sacrée d’Evron (53)

19 avril 2014
CCR les Dominicains de Haute-Alsace (68)

12 septembre 2013
Église Saint Germain (75)

30 août 2013
Châtillon-sur-Seine (21)

9 août 2013
CMI J.-S. Bach de Saint-Donat (26)

27 juillet 2013
Festival Les Arts Jaillissants (73)

7, 9 & 10 avril 2013
Saison lyonnaise – Basilique d’Ainay (69)

Contact : Camille Chabanon, administration et diffusion / administration@concert-hosteldieu.com / 04 78 42 84 03